Prisene stiger, knappheten på råmateriale tiltar, aktiviteten i Europa er høy, og mangel på containere og lastebiler.

Fortsatt prisoppgang

Prisene fortsetter å stige, samtidig som knappheten på råmateriale for produksjon av hulprofiler tiltar.

Prisen på varmvalset coil er mer enn doblet på 5 måneder.

Flere verk er fullbooket i 2. kvartal og de verkene som har ledig kapasitet har et prisnivå vi aldri tidligere har sett.

Bjelke og stangstålverkene øker sine priser, denne gang med ca 7%, som betyr at prisene har steget med ca 35% siden desember 2020. I samme periode har NOK styrket seg med 6% mot Euro. Det er ekstremt lange ledetider på mindre dimensjoner.

Logistikkutfordringer

Aktiviteten i Europa og Asia er høy, og vi leser om mangel på containere og lastebiler.

Vi merker også dette i forhold til transittiden fra stål er ferdig på verk, til det ankommer oss. Mye av stålet vi kjøper i Europa sendes med jernbane til Duisburg, med ukentlig leveringer med båt til Fredrikstad. Normalt tar dette 2-3 uker, nå opplever vi både 4 og 5 ukers transittid.

Ovennevnte gjelder først og fremst kombinasjonen jernbane og båt, men vi ser også at bilfrakt tar lengere tid enn normalt.